معرفی اولئو شیمی

دیـبـاچـه علم شیمی از دو شاخه شیمی معدنی و شیمی آلی تشکیل شده است.شیمی معدنی شامل ترکیبات معدنی مانند کانی‌ها، عناصر ، فلزات ، گازها و غیره می‌باشد و شیمی آلی به دو دسته بزرگ از ترکیبات بر پایه کربن و هیدروژن استوار است که در طبیعت به صورت دانه‌های نباتی و روغن‌های حاصل از حیوانات موجود است. همچنین در زیر زمین به صورت نفت ، گاز، ذغال سنگ و غیره وجود دارد.

صنعت مواد آلی حاصل از نفت ، گاز و ذغال سنگ که oil  و Petrochemical نامیده می‌شود از نفت و گاز استخراج شده از زیر زمین به پالایشگاه‌ها جهت جداسازی برش‌های نفتی و سپس به پتروشیمی‌ها برای تولید محصولات متنوع هدایت می‌گردد.صنعت مواد آلی حاصل از روغن‌های گیاهی (استحصال شده از دانه‌های نباتی) و چربی‌های حیوانی را اولئو شیمی Oleochemical  می‌نامند که در طبیعت  و روی زمین تولید می‌شود.

نگاهی به صنعت اولئو شیمی Oleochemical

چربی‌ها به سه دسته چربی ساده ، چربی مرکب و چربی مشتق شده تقسیم می‌شوند. چربی‌ها و روغن‌ها، استرها، اسیدهای کربوکسیلک با زنجیره طولانی که به لیپید معروفند و براساس دانه‌هائی که از آن استخراج می‌شوند انواع روغن‌ها را ایجاد می‌کنند که این روغن‌ها ، مواد اولیه در صنایع تولید روغن‌های نباتی و غیره و همچنین صنایع تولید انواع “اسیدهای چرب” می‌باشند.

با بررسی ساختار روغن مشخص می‌گردد که اجزای آن شامل” تری گلیسیریدها، اسیدهای چرب آزاد، صمغ و لرد و رطوبت “می‌باشند که جزء اصلی را تری گلیسیریدها تشکیل می‌دهند و محصولات اصلی بازار مبتنی بر اولئو شیمی همگی از تری گلیسیریدها مشتق شده‌اند و این واحد تری گلیسیرید شامل یک مولکول گلیسرول و سه مولکول اسیدچرب می‌شود بطوری که صنعت اولئوشیمی بر پایه “شکست مولکول تری گلیسیرید”  به اجزای تشکیل دهنده آن و تولید اسیدهای چرب و گلیسیرین  معرفی می‌شود.

روغن‌های خام نباتی مانند آفتابگردان، کلزا، کانولا، سویا، پالم، کرچک، بذرک، نارگیل و غیره پس از حذف صمغ و لرد موجود در آن توسط انجام عملیات پیش‌تصفیه و واکنش شکست مولکولی به اسید چرب خام و محلول “آب گلیسیرین” تجزیه می‌شوند که در ادامه اسید چرب خام با انجام فرایند تقطیر به اسید چرب خالص تبدیل می‌شوند و محلول آب گلیسیرین نیز طی چند مرحله، فرایند تبخیر و تقطیر و رنگبری گلیسیرین صنعتی، خوراکی و آرایشی- بهداشتی و دارویی تبدیل می‌شوند.

شرکت فراورده‌های صنعتی چرب شیمی یکی از تولیدکنندگان پیشرو اولئوشیمیایی در ایران، متعهد به ارائه برترین محصولات در بازار داخلی  است. مجتمع اولئوشیمیایی یکپارچه چرب‌شیمی در بازارهای هدف؛ تامین و طیف گسترده‌ای از محصولات اولئوشیمیایی پایدار با کیفیت بالا را از مواد خام طبیعی تجدید پذیر تولید می‌کند و از طریق سرمایه‌گذاری مجدد، مستمر و گسترش طیف تولید، موفق شد که در سال ۱۴۰۱ به تولید پایدار و عرضه قابل اعتماد برای مشتریان دست یابد.

مجموعه چرب شیمی به عنوان عضوی از صنایع مادر کشور ، متعهد به ارائه محصولات با کیفیت بالا و ایمن به مشتریان خود و تضمین قابلیت ردیابی حرفه‌ای در سراسر زنجیره تأمین مواد اولیه خود هست . تعهد قوی چرب شیمی برای برآورده کردن انتظارات مشتریان، بر شهرت ما به عنوان یک تامین کننده قابل اعتماد این محصولات دربازار کشور و دیگی بازار های جهانی تاکید دارد .

تولیدات چرب شیمی از محصولات اولیه اولئوشیمیایی، مانند اسیدهای چرب، گلیسیرین و پودر چربی خوراک دام و طیور تا طیف گسترده ای از نمک‌های فلزی را شامل می شود.

از دیگر زیرشاخه­های صنعت اولئوشیمی می‌توان به تولید متیل استرها از واکنش استریفیکاسیون اسید چرب با متانول و یا واکنش ترانس­استریفیکاسیون روغن یا چربی با متانول و همچنین تولید الکل­های چرب از احیای اسید چرب و یا روغن با مولکول هیدروژن اشاره کرد. به طور کلی چهار صنعت تولید اسیدهای چرب، متیل­استرها، الکل­های چرب به همراه خالص­سازی محلول­های آبی گلیسرول که به­طور جانبی در فرآیندهای اسپلیت و ترانس استریفیکاسیون روغن و چربی تولید می­شوند، پیکره اصلی صنعت اولئوشیمی را تشکیل می­دهند. این مواد و به خصوص انواع اسیدهای چرب در صدها محصول صنعتی اعم از داروسازی، افزودنی­های مواد غذایی، صابون، لاستیک، چسب، گریس و روان­کننده­ها­، رنگ­ها ورزین ها، پوشش­ها، مواد شوینده، منسوجات، نرم­کننده­ها، سوخت­های زیستی، لوازم آرایشی و بهداشتی، شمع­ها، پلاستیک ، لاسنیک ، نفت و پتروشیمی و بسیاری از محصولاتی که امروزه بشر با آنها سر و کار دارد، یافت می­شوند.

صنعت اولئوشیمی محصولاتی را تولید می­کند که مطابق با بسیاری از اصول ۱۲ گانه “شیمی سبز” قلمداد می‌شوند که در سال ۱۹۹۰ به عنوان مفهوم اولیه “شیمی سبز” در جهان شهرت یافتند. تولید این محصولات از مواد اولیه تجدیدپذیر، با سطح پایینی از خطرات و با پسماندهایی با سمیت کم انجام می­گردد.

در خاتمه خاطرنشان می‌سازد !

مدیران شرکت چرب شیمی با پشتوانه اعتقاد راسخ به نوآوری و فرهنگ تحقیق و توسعه قوی، تلاش برای ایجاد مشاغل پایین دستی جدید، همچنان سنگ بنای استراتژی حود را برای سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش یکپارچه قرار می‌دهند.

در ادامه دیگر

مقالات مرتبط چرب شیمی

دیدگاه شما

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *