اسید چرب تالو چه خصوصیات و کاربردهایی دارد

در مقاله قبلی با عنوان ” چربی های حیوانی”  که در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۰۴در سایت شرکت چرب شیمی منتشر گردید، به معرفی انواع چربی های حیوانی پرداختیم و عنوان داشتیم که تالو از چربی بافت بدن حیوانات نشخوارکننده مانند گاو، گوسفند، بز و … بدست می آید. پس از چهار روغن گیاهی پیشرو (پالم، سویا، کلزا و آفتابگردان)، تالو پنجمین سهم عمده در تولید لیپید را دارد. تالو در ایران عمدتاً چربی گاو است و گرچه ممکن است حاوی مقادیری از چربی گوسفند نیز باشد، اما باید فاقد چربی خوک باشد. تالو در  گریدهای مختلف موجود است که بر اساس نقطه تیتر، رنگ، محتوای اسید آزاد و MIU[1]  (رطوبت، ناخالصی‌ها و مواد غیر صابونی‌سازی) طبقه ‌بندی می‌ شوند. فقط از بالاترین درجه ها که تالو تصفیه شده حاصل از دنبه گوسفندی می باشد، می توان برای غذای انسان استفاده کرد.

تالو در سه زمینه کلی مورد استفاده قرار می گیرد:

  • به عنوان غذا مانند مارگارین و روغن های سرخ کردنی
  • به عنوان یک جزء غنی از انرژی در خوراک دام
  • در صنایع اولئوشیمیایی به عنوان منبع اسیدهای چرب، استرها، الکل‌ ها، صابون ‌ها و ترکیبات نیتروژن دار مورد استفاده در محصولات مراقبت شخصی، لوازم آرایشی، امولسیفایرها و غیره.

تقسیم بین این سه بخش عمدتاً به کیفیت تالو و همچنین به تعادل عرضه/تقاضا بستگی دارد. لازم به ذکر است که تالو اغلب در مصارف اولئوشیمیایی در رقابت با پالم استئارین می باشد.

تالو همانند سایر روغن ­ها و چربی­ ها دارای ساختمان تری گلیسریدی است و قسمت اعظم اسیدهای چرب موجـود در سـاختار آن را اسیدهای چرب اشباع نظیر پالمتیک اسید (C16) و استئاریک اسید (C18) تشکیل می ­دهند. ضمنا در بین اسیدهای چرب غیراشباع درصـد اسـید چرب تک غیراشباعی یعنی اولئیک اسید (C18:1) بیش از سایر اسیدهای چرب غیراشباع می­ باشد.

در پالایشگاه چرب شیمی محصول اسید چرب تالو از تالو تصفیه شده حیوانی و چربی طیور به ترتیب با کدهای CC-601-2، CC-601-1 و از روغن ماهی بصورت سفارشی با کد CC-601-3  با درجه خلوص ۱۰۰%- %۹۹/۹ تولید می گردد. اسید چرب تالو حیوانی ماده ای با رنگ سفید مایل به زرد بوده که در دمای اتاق جامد می باشد و دارای دمای تیتر ۴۸-۴۵ درجه سانتیگراد است و دیگر انواع اسیدهای چرب تالو (حاصل از طیور و آبزیان) نیز در سایت اطلاع رسانی می­ شود. برای اطلاع از نتایج سایر پارامترهای شیمیایی مانند، عدد یدی، عدد اسیدی، عدد صابونی و … می توانید در صفحه اصلی سایت و در بخش محصولات به صفحه اسید چرب تالو مراجعه نمایید.

با هیدروژناسیون چربی تالو و سپس تقطیر آن استئاریک اسید حیوانی و همچنین از طریق فرآیند فراکشنه نمودن اسید چرب تالو اولئیک اسید حیوانی حاصل می ­شود که تولید این دو محصول در برنامه های آتی شرکت چرب شیمی می باشد.

اسید چرب تالو در طیف وسیعی از صنایع استفاده می شود. انواع چربی ­های حیوانی مانند تالو نقش عمده­ ای در صنعت صابون ­سازی دارند و بخش عظیمی از اسیدهای چرب مورد استفاده در این صنعت اسید چرب تالو می ­باشد.

این اسید چرب سازگاری مناسبی با پوست بدن انسان دارد لذا در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می­ گیرد،

از دیگر صنایع مصرف­ کننده اسید چرب تالو می ­توان صنعت تولید شوینده ­ها و پاک­ کننده­ های صنعتی، صنعت تولید گریس نسوز، شمع­ سازی و … را نام برد.

*در مقالات بعدی در خصوص اسیدهای چرب تالو از طیور و آبزیان گزارشات بیشتری ارائه می­گردد.

 

[۱] – Moisture, Impurities, Unsaponifiable material

در ادامه دیگر

مقالات مرتبط چرب شیمی

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *