اصول نمونه ­برداری از اسیدهای چرب ، چربی­ ها و روغن ­ها در صنعت اولئوشیمی

مقدمه:

نمونه ­برداری از مواد اولیه و محصولات در هر صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صنعت اولئوشیمی مواد اولیه مصرفی روغن­ ها و چربی­ ها بوده و محصول اصلی این صنعت، انواع اسیدهای چرب می ­باشد و با توجه به تنوع موجود در روغن­ ها و چربی­ ها و اسیدهای چرب و تفاوت در مشخصات فیزیکی آنها، نمونه­ برداری در این صنعت نیز حائز اهمیت است. نتیجه حاصل از یک نمونه ­برداری درست و اصولی، بدست آوردن مقدار مناسب روغن و اسید چرب از یک محموله است که تا حد ممکن نماینده خصوصیات کل محموله باشد. هدف از تدوین این پروتکل، ارائه روش­ های صحیح نمونه ­برداری از روغن­ ها و اسیدهای چرب و الزاماتی که در این زمینه وجود دارد، می باشد. دامنه کاربرد این پروتکل برای انواع اسیدهای چرب، روغن ­ها و چربی­ ها در محموله­ های فله ای مانند تانکرهای حمل چربی و محموله ­هایی که شامل بسته ­بندی هستند مانند چلیک ­ها، فلکسی تانک ­ها، بشکه ­ها، حلب ­ها و … می ­باشد. از آنجایی که نتایج آزمون­ های انجام شده روی مواد اولیه و محصولات تماماً مرتبط با روش نمونه­ گیری می ­باشد، امید است بتوانیم با تدوین و ارائه این پروتکل، مشکلات و تناقضاتی که گاهاً در نتایج آنالیزها بین شرکت ­های تولیدکننده و مصرف ­کننده پیش می ­آید و عمدتاً ناشی از نمونه ­برداری­ های غیر اصولی می ­باشد را کاهش دهیم.

  • مبانی اولیه لازم الاجرا در نمونه ­برداری

۳-۱- تمام عملیات نمونه ­برداری باید توسط یک کاربر نمونه ­بردار که کاملاً به موضوع مسلط است، انجام شود.

۳-۲- دست­های نمونه ­بردار در طول عملیات نمونه­ گیری بایستی تمیز بوده و یا از دستکش (جنس پارچه یا پلاستیک تمیز) استفاده شود.

۳-۳- تجهیزات و ظروف نمونه­ گیری باید قبل از استفاده تمیز و خشک باشند.

۳-۳- نمونه­ برداری باید به روشی انجام گیرد که نمونه ­های چربی گرفته شده، وسایل نمونه­ برداری و ظروف نمونه از آلودگی ­های اتفاقی مانند باران، خاک و … حفظ گردند.

۳-۴- کلیه مواد خارجی چسبیده به روی وسایل نمونه­ برداری باید بعد از نمونه ­برداری و قبل از خالی کردن نمونه تمیز شوند.

۳-۵- در صورت نیاز به دمادهی مقادیر فله چربی در دمای ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد بالاتر از نقطه تیتر نگهداری شود و دماهای بالاتر می ­تواند خصوصیات آنها را تغییر دهند. همچنین می­ بایست از حرارت اضافی بر روی نمونه ­های بدست آمده اجتناب نمود.

  • عملیات اجرایی نمونه­ برداری

۲-۱- نمونه­ برداری در روغن­ ها و اسیدهای چرب همگن و یا دارای قابلیت همگن شدن

اقدامات مورد نیاز برای نمونه ­برداری با توجه به اینکه از چه ظرفی انجام می ­گیرد، متفاوت است. مواد اولیه در صنعت اولئوشیمی، انواع روغن ­ها، چربی ها و اسید اویل می باشد که در کارخانه چرب شیمی عمدتاً این مواد اولیه بصورت تانکر خریداری می ­شوند. ­محصولات شامل انواع اسیدهای چرب در تانکرهای دوجداره استیل، بشکه و IBC تانک تحویل مشتری می­ گردد. ادامه به تفکیک روش انجام نمونه ­گیری برای ظروف مختلف ارائه شده است.

۲-۱-۱- عملیات نمونه ­برداری برای روغن داخل تانکر

  • ابتدا شیر نمونه­گیری پایین و درب بالای تانکر “فک پلمپ” می­شوند.

۲-  شیر پایین مخزن تانکر باز شده و در صورت وجود آب و لرد در یک ظرف تخلیه می­ گردد. پس از آن یک نمونه از پایین تانکر و یک نمونه هم از بالا در ارتفاع ۵۰ سانتی­متر پایین ­تر از سقف گرفته می­ شود. این کار به تعداد مخازن تانکر تکرار می ­گردد. دو نمونه به آزمایشگاه منتقل و با نسبت یکسان با هم ترکیب شده و آنالیزهای مورد نیاز روی نمونه ترکیبی انجام می ­شود.

۲-۱-۲- عملیات نمونه ­برداری برای روغن و چربی داخل فلکسی تانک

جهت انجام نمونه ­برداری از محموله داخل “فلکسی تانک ­ها” ابتدا باید به مخزن منتقل گردند سپس به مدت یک ساعت سیرکوله شده و در نهایت نمونه­ گیری انجام شود.

۲-۱-۳- عملیات نمونه ­برداری برای اسید چرب جامد داخل بشکه

برای نمونه ­گیری از اسید چرب داخل بشکه که دمای تیتر آن کمتر و یا برابر دمای محیط است درب بشکه را باز کرده با یک لوله استیل تمیز همزده و نمونه گیری انجام می شود. در خصوص نمونه برداری از اسیدهای چربی که دمای تیتر آنها بالاتر از دمای محیط است و به صورت جامد می­ باشند باید به برگه آنالیز محصول رجوع نموده و اطلاعات دمای تیتر آنها مشخص گردد که اطلاعات آنالیز محصولات شرکت چرب شیمی در سایت شرکت، صفحه اصلی، بخش محصولات و یا کاتالوگ در دسترس مشتریان می ­باشد و یا از طریق تماس با شرکت می­ توانند برگه آنالیز را دریافت نمایند. با مشخص شدن دمای تیتر، در ادامه بشکه در دمای ۵ درجه بالاتر از نقطه تیتر خود در گرمخانه گرم شده و پس از همگن شدن با یک لوله استیل تمیز همزده و در نهایت نمونه ­گیری انجام می­ شود و نمونه اخذ شده در این مرحله جهت انجام آنالیزهای تکمیلی به آزمایشگاه انتقال می ­یابد. (روش اندازه ­گیری نقطه تیتر در ضمیمه ارائه شده است).

۲-۱-۴- عملیات نمونه ­برداری برای اسید چرب داخل IBC تانک

روش نمونه­گیری از IBC تانک­ها به مانند نمونه­ گیری از داخل تانکرها از بالا و پایین می ­باشد.

۲-۱-۵- عملیات نمونه برداری برای اسید چرب داخل مخازن

جهت انجام نمونه برداری از مخازن، ابتدا مخزن باید به مدت یک ساعت سیرکوله شده تا به طور کامل همگن گردد و سپس نمونه گیری انجام شود.

۳- بسته ­بندی و نشانه ­گذاری نمونه ­های آزمایشگاهی

نمونه ­های آزمایشگاهی باید در ظرف تمیز و خشک شیشه ­ای یا پلاستیکی بسته ­بندی شوند. ظروف نباید پر باشند و فضای کوچکی از هوا به منظور انبساط در نظر گرفته شود. این فضا نباید زیاد باشد، چرا که هوا اثر زیان ­بخشی بر روی اکثر چربی­ ها دارد.

تمام نمونه ­ها در مقابل نور و حرارت باید محافظت گردند.

برچسبی را شامل اطلاعات مشخصات وسیله حامل بار، مکان بارگیری، محل تخلیه، تاریخ ورود، ارائه کمیت بر حسب کیلوگرم یا تن، نوع کالا و مبدا، تاریخ نمونه­ برداری، مکان و نقطه نمونه ­برداری، تاریخ نمونه ­برداری روی نمونه ­ها چسبانده شود.

 

ضمیمه

روش اندازه­ گیری دمای تیتر اسیدهای چرب

 

نقطه تیتر ( Titer Point تعادل بین نقطه ذوب (Melting Point) و نقطه انجماد (Freezing Point) می ­باشد و از آنجایی که رنگ اسیدهای چرب بر اثر دمادهی بیش از حد افزایش می ­یابد، اندازه ­گیری نقطه تیتر اسیدهای چرب و دمادهی بر این اساس ضروری می ­باشد.

جهت اندازه گیری دمای تیتر اسیدهای چرب مطابق با “روش استاندارد شماره ۴۸۸۷” ابتدا نمونه مورد نظر را در داخل آون (Oven) یا دستگاه بن­ماری (Water Bath) قرار داده تا ذوب شود سپس لوله مویین را به داخل آن فرو برده تا انتهای لوله مویین به اندازه ۱ سانتی­متر پر گردد. سپس لوله مویین را در فریزر قرار داده و پس از جامد شدن آن را از فریز بیرون آورده و به انتهای یک دماسنج جیوه ­ای می ­بندیم.

مطابق با تصویر زیر داخل یک “بشر” آب سرد با دمای زیر صفر درجه (به طور استاندارد ۸ تا ۱۰ درجه کمتر از دمای تیتر اسید چرب مربوطه) ریخته، داخل آن یک “مگنت” می ­اندازیم و دماسنج را داخل آب بشر قرار داده و بشر را روی “هیتر استیرر”     می ­گذاریم. تغییرات حالت ماده داخل لوله مویین و دمای دماسنج را به دقت رصد می­ کنیم. به دمایی که ماده از حالت کاملاً جامد خارج شده و به یک مایع کدر تبدیل می­شود، اصطلاحاً دمای ابری شدن (Cloud Point) می­ گویند و دمایی که شروع به شفاف شدن می کند و اولین قطره شفاف ظاهر می­ گردد، دمای تیتر اسید چرب می ­باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در ادامه دیگر

مقالات مرتبط چرب شیمی

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *